Skip to main content

Ignasi Puig i Gerard Marina | ENT Medi Ambient i Gestió

El passat 14 de maig el Parlament de Catalunya va ratificar el Decret Llei 5/2025, que modifica, entre altres tributs, l’impost cedit sobre l’abocament i la incineració dels residus.

Aquest impost està regulat a la Ley 7/2022, de 8 de abril, de residuos y suelos contaminados para una economía circular, la qual estableix uns tipus impositius mínims, que les comunitats autònomes poden incrementar. Catalunya és l’única comunitat autònoma que ho ha fet de manera generalitzada, ja que partia d’un impost autonòmic previ amb tipus més elevats que l’impost estatal.

L’impost català sobre l’abocament de residus es va instaurar l’any 2004 i es va complementar el 2008 amb un impost sobre la incineració. Els tipus impositius van anar augmentant fins al primer trimestre del 2025, mantenint-se sempre la relació que el tipus sobre l’abocament era el doble que el de la incineració.

El Decret Llei 5/2025 va establir que, a partir de l’1 d’abril del 2025, l’impost passaria dels valors previs de 65,3 €/t per a abocament i 32,7 €/t per a incineració, a desglossar-se en sis categories diferents segons la tipologia de residu i el tractament final. Concretament, l’impost ha quedat establert en 70 €/t per a l’abocament de residus municipals sense tractament previ, 52,5 €/t per a l’abocament del rebuig de residus municipals, 35 €/t per a la valorització energètica de residus municipals i 17,5 €/t per a la valorització energètica del rebuig de residus municipals. A més, els tipus sobre la incineració (sense valorització energètica) s’equiparen als de l’abocament, tot i que això té poca aplicació pràctica, ja que no existeixen aquest tipus d’incineradores a Catalunya.

Evolució dels tipus impositius de l’impost

Elaboració pròpia

A la reforma recent, els tipus impositius han augmentat per a residus no tractats prèviament, però s’han reduït per als que han rebut un tractament previ. Especialment, s’ha reduït el tipus impositiu sobre la valorització energètica de rebuigs, fet que sembla una mesura poc eficaç per promoure la recollida separada i l’eficiència de les plantes de tractament de la fracció resta.

Amb aquests canvis, l’ingrés esperat de l’impost per a residus municipals el 2025 passa de 94,6 M€ amb els tipus anteriors, a 82,6 M€, una disminució del 13 %. Tractant-se d’un impost finalista, aquesta pèrdua recaptatòria dota l’organisme responsable (el Fons de Gestió de Residus) de menys recursos per a la gestió dels residus.

Tanmateix, per adaptar-se a aquesta menor recaptació, també s’han previst canvis en els criteris de despesa. Des dels seus inicis, l’aplicació de l’impost a Catalunya compta amb un mecanisme de repartiment finalista de la recaptació entre els contribuents. Concretament, cada any s’aproven imports unitaris que els ens locals reben en funció dels seus resultats de recollida separada. A partir del segon semestre del 2025 es redueixen de dotze a vuit les categories de retorn. Els retorns per aportacions de tractament del rebuig no refinat i del bioestabilitzat a abocador i a valorització energètica desapareixen, mentre que les altres categories es mantenen amb el mateix import. Amb això, l’import previst a retornar als ens locals per part de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) baixa en relació amb l’any anterior.

Retorns unitaris corresponents a 2025, abans i després de la reforma

Concepte Import (€/t)
  Q1 Q2-Q4
1. Tractament de la FORM 34 Sense canvis
2. Metanització orgànica (*) 0,1 Sense canvis
3. Impuls i comercialització del compost de qualitat 10 Sense canvis
4. Recollida selectiva de FORM 12 Sense canvis
5. Gestió dels residus en petites quantitats en punts nets 500 Sense canvis
6. Autocompostatge
6.1.1 Compostatge individual exclusiu gestió de FORM 20 Sense canvis
6.1.2 Compostatge individual complementari a gestió de FORM 3 Sense canvis
6.2.1 Compostatge comunitari exclusiu gestió de FORM 300 Sense canvis
6.2.2 Compostatge comunitari complementari a la gestió de FORM 10 Sense canvis
7. Recollida tèxtil 10 Sense canvis
8. Fracció vegetal de poda 5 Sense canvis
9. Tractament del rebuig no refinat a dipòsit no controlat 7 Desapareix
10. Tractament del rebuig no refinat a valorització energètica 16,35 Desapareix
11. Bioestabilitzat a dipòsit controlat 65,3 Desapareix
12. Bioestabilitzat a valorització energètica 32,7 Desapareix

(*) €/Nm3

Elaboració pròpia amb dades de la guia anual d’orientació als ens locals sobre l’aplicació del retorn de l’impost. https://residus.gencat.cat/web/.content/home/consultes_i_tramits_-_nou/impost_cedit_residus/guia_impost_cedit_2025_1r_trimestre.pdf y https://residus.gencat.cat/web/.content/home/consultes_i_tramits_-_nou/impost_cedit_residus/guia_impost_cedit_2025_2n_3r_4t_trimestre.pdf

Per altra banda, el nou decret llei també modifica el tipus impositiu associat als residus inerts, passant de 3 €/t a 3,25 €/t. Es tracta d’una mesura positiva, però clarament insuficient, ja que no compensa ni tan sols l’augment de l’IPC dels darrers anys i és incapaç de crear una senyal suficient per estimular la separació en origen i el reciclatge d’aquests residus (especialment, residus de la construcció i demolició).

Entre els canvis adoptats cal destacar positivament la major discriminació de tipus impositius entre els diferents tractaments i tipus de residus, l’augment del tipus impositiu per a abocament i incineració sense aprofitament energètic de residus no tractats, i la petita actualització dels tipus per a l’abocament de residus inerts. Tanmateix, no és un pas en la bona direcció haver disminuït de manera tan dràstica el tipus per a la valorització energètica dels rebuigs, situant-se per primera vegada en més de 20 anys per sota de la meitat del tipus aplicat als abocaments.

Com a derivada del Decret Llei, pel costat de la despesa, és positiu haver simplificat els retorns percebuts pels ens locals, eliminant categories a les quals es dedicaven molts recursos i que tenien un escàs efecte incentivador.

Aquest text és una versió molt similar de l’article: Puig Ventosa, I., Marina Cortés, G. (2025) Análisis de la reforma del impuesto sobre el vertido e incineración de residuos en Cataluña. RETEMA, 262: 168-171. https://www.retema.es/revista-digital/especial-reciclaje-11