Skip to main content

Itziar Müller Aguilar | ENT medi ambient i gestió

 

La introducció de clàusules de sostenibilitat en els contractes públics de subministrament de vehicles i contractes de serveis i obres amb vehicles adscrits passa gairebé sempre per l’electrificació.

Són nombroses les administracions públiques que, guiades principalment per l’objectiu de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle, valoren o exigeixen aspectes sobre la qualitat ambiental de les flotes implicades en serveis de missatgeria, serveis postals, serveis d’atenció domiciliària o serveis de manteniment d’instal·lacions, entre d’altres contractes on aquest tipus de clàusules es troben vinculades a l’objecte del contracte.

I són coneguts els avantatges ambientals del vehicle elèctric: és més eficient, permet l’ús d’energies renovables (amb el corresponent potencial de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle associat), millora la qualitat de l’aire i redueix la contaminació acústica [1].

Tanmateix, les externalitats i impactes socioambientals en la cadena de subministrament d’aquest tipus de vehicles es troben cada cop més en el punt de mira. I és que, cal recordar que, tal com reflecteixen diversos estudis en la matèria, actualment existeixen nombrosos conflictes a països del sud global relacionats amb els materials necessaris per a la fabricació de vehicles elèctrics i, especialment, de les seves bateries. Parlem de minerals com el liti, el níquel, el cobalt, el grafit, el manganès i les terres rares i de conflictes socioambientals vinculats a la contaminació del medi, l’elevat consum de recursos naturals, l’incompliment dels drets bàsics del treball i les deficiències en la salut i seguretat de les persones treballadores, principalment, en l’activitat extractiva i minera [2].

En aquest sentit, és necessari avançar cap a clàusules de diligència deguda amb mesures de seguiment que vagin més enllà de les declaracions responsables o els certificats de compromís ètic de les licitadores. La impossibilitat del responsable del contracte per exercir un control efectiu sobre la cadena de subministrament es fa evident i cal trobar solucions per a una transició justa.

En aquest context, organitzacions de referència com Electronics Watch hi tenen molt a dir. Aquesta entitat sense ànim de lucre va iniciar, l’any 2022, un programa específic per treballar en la compra pública responsable de vehicles de baixes emissions amb l’objectiu d’ampliar al sector del vehicle elèctric el seu model de monitorització d’impactes en productes electrònics.

El programa preveu monitoritzar instal·lacions extractives dels principals minerals implicats en la fabricació dels vehicles, fàbriques de semiconductors i fàbriques de bateries, i ja treballa conjuntament amb administracions públiques, sindicats, organitzacions de la societat civil i el sector automobilístic per garantir la participació dels diferents actors i la transparència al llarg de la cadena [3].

Aquests treballs faran possible que, en un futur proper, les entitats públiques adherides a Electronics Watch puguin obtenir informació contrastada sobre els impactes associats a les cadenes de subministrament de les empreses proveïdores de vehicles elèctrics. Aquest fet, conjuntament amb el desplegament de la recentment publicada Directiva (UE) 2024/1760 de diligència deguda (CSDDD) [4], el Reglament (UE) 2024/1252 de matèries primeres crítiques [5]  i el Reglament (UE) 2023/1542 de piles i bateries [6], contribuirà, de ben segur, a traccionar el mercat cap a la sostenibilitat social i ambiental d’un sector que, en un context de transició energètica, es presenta com a estratègic.

 

[1] https://icaen.gencat.cat/ca/energia/usos_energia/mobilitat/vehicle/vehicle_bateria/

[2] https://www.medicusmundi.cat/educacion-para-el-desarrollo/minerales-criticos-en-conflicto-y-alternativas-por-la-justicia-global-desde-la-compra-publica-el-caso-del-vehiculo-electrico?lang=es

[3] https://electronicswatch.org/es/veh%C3%ADculos-de-bajas-emisiones_2611904

[4] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=OJ%3AL_202401760

[5] https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/green-deal-industrial-plan/european-critical-raw-materials-act_es

[6] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02023R1542-20240718