L’augment en la producció de residus experimentat en els darrers anys és conseqüència de l’aparició d’una gran quantitat de productes nous, de vida curta i que ben aviat queden obsolets. És el que es coneix com la cultura de l’usar i llençar: quan un producte ja no ens fa servei, o en volem un de més nou, simplement el llencem. Molts d’aquests productes estan en bon estat i poden ser aprofitats per algú altre. Però el ciutadà disposa de pocs canals per donar sortida a aquests productes de segona mà.

L’Ajuntament de Sitges va encarregar a ENT Environment and Management, amb el suport econòmic de l’Agència de Residus de Catalunya, el projecte de “Mercats de segona mà i ús compartit de productes”, amb l’objectiu d’establir mecanismes que permetin la millora en la quantitat d’ús de determinats productes, evitant la multiplicació de productes amb un ús escàs durant la seva vida útil.

El projecte constava de dos eixos de treball interrelacionats, que tenen lloc en dos àmbits “físics” diferents. En primer lloc es va crear el mercat virtual d’intercanvi, un espai web dedicat a l’intercanvi de productes, sense opció de venda. En segon lloc es va organitzar un mercat al carrer, editat periòdicament en el mateix espai públic (la Plaça Catalunya), destinat a la venda i a l’intercanvi de productes de segona mà. ENT coordinà l’edició de 4 mercats durant l’any 2008. El nombre de parades s’incrementà progressivament del 1r al 4t mercat, passant de les 80 parades del primer a les quasi 200 en el darrer. El principal sistema de canvi és la venda de productes, quedant l’intercanvi i l’obsequi en segon terme. En el quart mercat el volum de productes venuts, intercanviats o regalats es va situar al voltant de les 5.000 unitats. El projecte ha tingut continuïtat, i ara és l’àrea de Promoció Econòmica de l’Ajuntament qui se n’encarrega.

autoria

ENT environment & management

data

2008

client

Ajuntament de Sitges